Nadelen van de scooter op de rijbaan
Geplaatst op
Hoewel de snorfiets voor sommige als ergernis op het fietspad voelt, is het zeker geen goed idee om deze bestuurders permanent naar de rijbaan te verhuizen. Dat is gebleken uit een rapport van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov). In deze blog gaan we het hebben over de reden dat snorfietsers niet op de rijbaan horen.
Geen onverantwoord gevaar
De scooter vormt geen onverantwoord gevaar op het fietspas, volgens onderzoeker Ragnhild Davidse. Er gebeurt namelijk maar een kwart van de ongelukken op lange stukken. Driekwart van de ongelukken gebeurt bij kruispunten en in die ongelukken zijn het vooral de snorfietsers zelf die het slachtoffer zijn. Ze worden namelijk vaak geschept of rijden tegen een stoeprand aan. Een team onderzoekers heeft onderzocht dat de toegenomen drukte niet de boosdoener is op het fietspad. Dit onderzoek analyseerde 36 ernstige snorfietsongelukken en hierin waren vooral obstakels op of langs het fietspad en auto’s bij kruisingen de oorzaak.
Drukte
Ook al is de drukte op fietspaden niet altijd de oorzaak, het blijft een feit dat de drukte toeneemt in grote steden. Daarbij is het aantal scooters op het fietspad is verdubbeld in de afgelopen tien jaar van 300.000 in 2007 naar ruim 680.000 nu. Dus misschien is het toch een goed idee om deze drukte te verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan? Wij denken van niet. Een snorfiets mag namelijk maar 25 kilometer per uur. Hierdoor ontstaat een groot snelheidsverschil vergeleken met de rest van het verkeer op de rijbaan. De Swov heeft zijn twijfels bij de zogenoemde verhoging van veiligheid door deze verandering.
Conclusie
De onderzoeken die zijn gedaan, concluderen dat de gemeenten in plaats van de scooters verplaatsen naar de rijbaan, prioriteit moet geven aan het verwijderen van obstakels en het verbreden van fietspaden. De algehele helmplicht is uit onderzoek wel een goed idee. Als een bestuurder daar per se wat op tegen heeft en toch tempo wilt maken, moet die maar denken aan het aanschaffen van een elektrische fiets. Kort samengevat, de scooter op de rijbaan is niet zo’n goed idee omdat:
- Ongelukken bij fietsers niet door scooters komen
- Het snelheidsverschil tussen de rest van de voertuigen te hoog is, dit is gevaarlijk
Blijf ons volgen voor meer informatie over voertuigen, regelgeving en innovatie op de gebieden van infrastructuur en verkeer.
Gerelateerde berichten
Afzetpalen en diamantkoppalen: duurzame afbakening voor openbare ruimtes
Het organiseren en beveiligen van openbare ruimtes vraagt om effectieve oplossingen die zowel functioneel als esthetisch zijn. Afzetpalen en de...